Anasayfa / Bu Ay / E-Spor Nedir?

E-Spor Nedir?

E-Spor Nedir?
Hüsamettin Yürür

Elektronik Spor (e-spor), sporun yeni formu olarak lanse edilen ve Bilgisayar / Konsol / Mobil Platformlar üzerinden, çevrimiçi veya çevrimdışı, bireysel ve / veya takım olarak oynanan rekâbetçi çok oyunculu, dijital oyunların çeşitli modlarıyla oynanan bir alan olarak tanımlanabilir.

Dijital Oyunların Etkileri

Son dönem yayımlanan raporlarda dijital oyunların hem olumlu hem de olumsuz yönlerine atıfta bulunulmaktadır. Bugüne kadar hep olumsuz yönleriyle ele alınan dijital oyunların, olumlu yönlerinin de göz önüne alınması önemli bir ayrım noktasını oluşturmaktadır.

Dijital Oyunların Olumsuz Etkileri

  • Dil gelişiminde aksamalara ve gelişim geriliğine sebep olması
  • Zaman isrâfına ve erteleme davranışının yerleşmesine sebep olması
  • Duygu kontrollerinde zorluk yaşama ve kişilik bozuklukları
  • Asosyalleşmeye sebep olması ve âile içi iletişimi azaltması
  • Sanallık ile gerçekliği ayırt etmede güçlük
  • Şiddet unsurları içerebilmesi nedeniyle saldırgan duygu, düşünce ve davranışların gelişmesine sebep olması
  • Ders çalışma, kitap okuma ve fiziksel aktivitelere katılma zamanlarını azaltması sebebiyle akademik ve kişisel başarıyı olumsuz etkilemesi
  • Bağımlılık, obezite, karpal tünel sendromu, dikkat bozukluğu gibi sağlık problemlerine sebep olması
  • Kötü dil gelişimi
  • Çocukların çevrimiçi tehditlere açık hâle gelmesi vb.

Türkiye’de Durum

Dijital oyunlardan elde edilen toplam gelir 878,8 milyon dolardır.

Dijital oyunlar piyasasında Türkiye dünyâda 18.sırada yer almaktadır.

Ülkemizde 40 milyon akıllı telefon kullanıcısı bulunmaktadır. E-spor taraftarları sayısı 4 milyona ulaşmıştır.

E-Spor İzleyici Kitlesi:

• Y ve Z kuşağı üyesi,

• Lise, Üniversite ve Yüksek Lisans döneminde,

• Bilgisayar çağında doğmuş, dijital yerli,

• Çevrimiçi mecrâlarda bağ kurmayı tercîh eden,

• Ekonomik olarak bağımlı veya bağımsızlığını yeni îlân eden,

• Yeni nesil mesleklere ilgi duyan,

• E-spor’un bir meslek dalı olarak var olabileceğini düşünen veya bunun bilincinde olan,

• E-spor’un oyuncularına destek olmak için bağışlarda bulunmuş/bulunmayı düşünen genç ve

bilgili bir kitle söz konusudur.

Genç Ortam E-Spor Çalışmaları

Sporun yeni formu olarak lanse edilen, bilgisayar / mobil / konsol platformlar vâsıtasıyla oynanan, çok oyunculu dijital oyunlar olarak isimlendirilen ve içerisinde spor terimiyle ilişkilendirilebilen her unsuru barındıran e-spor, günümüzde birçok ülkede kabûl gören ve çeşitli kurum / kuruluşlarla resmi olarak desteklenen bir spor dalı olarak değer bulmaktadır. Geçmişine baktığımızda 40 yılı devirmiş olsa da, hayâtımızda yer edinmesi 10 yıllık bir mâzîdir. Bu kadar hızlı gelişim göstermesi daha adının bile tam olarak tanımlanmasına izin vermemiş olsa da (eSpor, E-Spor, E Spor,..), yakın zamanda bir olimpiyat oyunu olarak karşımıza çıkması beklenmektedir.

Elektronik cihaz kullanımında ilk sıralarda yer alan ülkemizde elektronik spora olan ilgi de oldukça fazladır. Dijital oyunlar pazarında Dünyâda ilk 20’de yer alan ülkemizde e-spor taraftar sayısı 4 milyona ulaşmıştır. Her yıl irili ufaklı birçok yurtiçi / yurt dışı organizasyon ile profesyonel oyuncu olma yolunda ilerleyenlerin ve taraftarların sayısı artarken ülkemizin de bu ihtiyaçlara cevap verecek kurum ve kuruluşlara sâhip olması gerekmektedir.

Her spor dalının kendi içerisinde faydasıyla berâber zararının da olduğu unutulmamalıdır. Günümüzün en popüler sporlarının aynı zamanda en tehlikeli sporlar listesi içerisinde de yer alması bunun en büyük kanıtıdır. Tüm sporlar için durum böyleyken e-spor’u bunlardan ayrı düşünemeyiz. Genç Ortam olarak yapmış olduğumuz araştırmalar ve analizlerimiz netîcesinde gençlerimizin dijital platformu doğru ve bilinçli kullanımı konusunda sıkıntı yaşandığı gözlemlenmiştir.

Bu Araştırmalarımız Netîcesinde Aşağıda Belirteceğimiz bâzı tespitlerimiz geleceğimizin inşâsında direkt söz sâhibi olan gençlerimiz için önemlidir:

  • Ülkemizin mevcut ve gelecekteki çalışmalarını diğer ülkeler seviyesine çıkarabilmek için en kısa zamanda bir akademik birim oluşturulmalıdır.
  • Ebeveyn eğitimleri düzenlenmeli ve bu eğitimler ile yetişkinler e-spor hakkında bilgilendirilmelidir.
  • Farklı ülke federasyonları ile ortak çalışmalar yürütülmelidir.
  • Ülkemizin bu alanda sağlıklı büyümesi ve küresel ölçekte katılımcı olması için çalışmalar yapılmalıdır.

Çocuklarımızın İslâmî hassâsiyetleri olan ve ahlâklı nesiller olarak yetiştirilmesi, üzerinde durduğumuz ve gelecekte hayâtımızın büyük bir kısmını kapsayacak dijital ortamlar ve e-spor alanındaki etkinliğimiz ve gayretimizle doğru orantılıdır.

Bizler Genç Ortam olarak 8 Milyar insana hitâp etmekteyiz. Gençlerimizin dijital dünyâda kaybolduğu ve birileri tarafından zihinsel olarak esir edildiği şu zamanda gençlerin yaptıkları her işte doğru, dürüst ve güvenilir olabilmeleri yönündeki çalışmalarımız hız kesmeden devâm etmektedir.

Bizi tâkipte kalın…

Haziran 2019, sayfa no: 60-61

Ayrıca kontrol et

Doğa-Fıtrat Dengesi

Doğa-Fıtrat Dengesi Alemdar “O´nun katında her şey bir ölçüye göredir.” (Ra’d, 8.)  “Gerçekten Biz, her …